MAHB

200 kekosongan jawatan Malaysia Airports Holdings Berhad (MAHB): Daftar sekarang!

Berita baik kepada yang sedang mencari pekerjaan, Malaysia Airports Holdings Berhad (MAHB) kini sedang membuka pengambilan 200 kekosongan jawatan sebagai khidmat pelanggan bagi melancarkan lagi perjalanan operasinya.

Pengambilan ini adalah terbuka kepada warganegara Malaysia yang berminat dan berkelayakan. Berikut adalah maklumat jawatan, syarat-syarat kelayakan dan cara memohon bagi jawatan-jawatan yang ditawarkan:-

Maklumat Jawatan Kosong Malaysia Airports Holdings Berhad (MAHB)

  1. KHIDMAT PELANGGAN – PEGAWAI
    • Gaji: RM2,500 + elaun
  2. KHIDMAT PELANGGAN – PEMBANTU SOKONGAN DARAT
    • Gaji: RM1,900 + elaun
  3. KHIDMAT PELANGGAN – PEMBANTU MOBILITI
    • Gaji: RM1,900 + elaun

Syarat-Syarat Kelayakan

KHIDMAT PELANGGAN – PEGAWAI

  • Minimum Diploma sebaik-baiknya dalam bidang Hospitaliti/ Pengurusan Khidmat Pelanggan/Mass Comm atau bidang lain yang berkaitan

 

KHIDMAT PELANGGAN – PEMBANTU SOKONGAN DARAT

  • SPM/STPM atau Sijil/Sijil Kemahiran dengan Kepujian dalam Bahasa Melayu, lulus Bahasa Inggeris & Matematik;
  • SVM (1104 : Bahasa Melayu – Kepujian) & PNGK melebihi 2.00;
  • Warganegara Malaysia sahaja;
  • Memiliki lesen memandu (D).

 

KHIDMAT PELANGGAN – PEMBANTU MOBILITI

  • SPM/STPM atau Sijil/Sijil Kemahiran dengan Kepujian dalam Bahasa Melayu, lulus Bahasa Inggeris & Matematik;
  • SVM (1104 : Bahasa Melayu – Kepujian) & PNGK melebihi 2.00;
  • Warganegara Malaysia sahaja;
  • Memiliki lesen memandu (D).

Bidang Tugas

KHIDMAT PELANGGAN – PEGAWAI

  • Memberi bantuan dan maklumat mesra kepada penumpang, memberi salam kepada mereka di kunci lokasi;
  • Mengendalikan aduan dan pertanyaan secara profesional, memastikan pelanggan yang cemerlang perkhidmatan;
  • Memastikan semua peralatan di kaunter perkhidmatan beroperasi dan melaporkan sebarang isu;
  • Kumpul maklum balas penumpang dan bantu dengan item yang hilang dan ditemui;
  • Membantu menguruskan barisan dan mengambil bahagian dalam audit untuk mengekalkan kebersihan dan piawaian perkhidmatan.

 

KHIDMAT PELANGGAN – PEMBANTU SOKONGAN DARAT

  • Pengurusan Barisan dan Orang Ramai: Membantu dalam menguruskan barisan dan sokongan kawalan orang ramai untuk mengurangkan kesesakan;
  • Atendan Lif/Concierge: Bantu penumpang dengan operasi lif dan sediakan maklumat tentang mencari laluan dan kemudahan lapangan terbang;
  • Sokongan untuk Keperluan Khas: Bantu penumpang dengan keperluan khas di Butterfly Aktiviti kesan (BE);
  • Peruntukan Maklumat: Atasi pertanyaan penumpang tentang kemudahan lapangan terbang dan isu lain yang berkaitan;
  • Respons Kecemasan: Handle Return to Bay (RTB) dan Return to Choke (RTC) kes dan membantu dalam kecemasan mengikut keperluan.

 

KHIDMAT PELANGGAN – PEMBANTU MOBILITI

  • Pengendalian Kenderaan: Memandu kenderaan syarikat atau kereta mengikut jadual, memastikan ia bersih dan sedia untuk digunakan;
  • Pengurusan Penyelenggaraan: Pastikan penyelenggaraan dan servis berkala kenderaan untuk memastikan mereka dalam keadaan terbaik;
  • Pengurusan Tahap Perkhidmatan: Mencapai dan mengurus perjanjian tahap perkhidmatan (SLA) dengan berkesan;
  • Bantuan Penumpang: Menyediakan maklumat tentang mencari laluan dan kemudahan lapangan terbang, dan membantu penumpang berkeperluan khas dalam aktiviti Butterfly Effect (BE);
  • Sokongan Insiden: Membantu dalam insiden yang melibatkan penumpang dan menyelenggara log penggunaan dan aktiviti kenderaan yang tepat.

Cara Memohon

Kepada yang berminat dan menepati syarat-syarat kelayakan yang ditetapkan, pendaftaran permohonna kekosongan jawatan boleh dibuat seperti mana yang dinyatakan di hebahan rasmi kekosongan jawatan.

SERTAI TELEGRAM: https://t.me/berikerja2021

Pendaftaran permohonan hendaklah dibuat secara atas talian (online) di pautan yang disediakan di hebahan rasmi. Pemohon juga perlu memastikan segala maklumat yang diberikan adalah benar, sahih dan tepat, serta hanya memohon jawatan yang selaras dengan ketetapan syarat-syarat kelayakan setiap jawatan.

Pemohon kemudiannya boleh menghadiri temuduga terbuka yang bakal diadakan seperti maklumat berikut:

  • Tarikh: 05 Oktober 2024 (Sabtu)
  • Masa: 8.30am – 12.00pm
  • Tempat: MAHB Corporate Office, Sepang, Selangor
  • Kod Pakaian: Formal
    • Perempuan – Solekan
    • Gaya Rambut Kemas dan Kuku Bersih
  • Dokumen-dokumen yang perlu dibawa:
    • Resume/CV yang dikemas kini;
    • Asal dan Salinan Transkrip Akademik & Sijil Lain);
    • Asal dan Salinan I/C;
    • Asal dan Salinan Lesen;
    • Gambar Pasport Terkini (2 keping)

 

Hebahan rasmi kekosongan jawatan dan permohonan jawatan-jawatan kosong ini boleh dirujuk – DI SINI.

ARTIKEL BERKAITAN

i-Suri: Cara mendaftar dan mendapatkan insentif khas RM300 dari KWSP

i-Suri: Cara mendaftar dan mendapatkan insentif khas RM300 dari KWSP

Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) ialah salah satu tabung simpanan persaraan tertua dan terbesar di dunia. Sejak penubuhannya pada tahun…
Bantuan RM1200 tanpa perlu memohon: Diberikan RM100 setiap bulan secara automatik

Bantuan RM1200 tanpa perlu memohon: Diberikan RM100 setiap bulan secara automatik

Pengenalan pelbagai bantuan adalah salah satu usaha Kerajaan bagi membantu mereka yang memerlukan. Belanjawan 2024 yang telah dibentangkan juga telah…
Institut Maritim Malaysia buka pelbagai jawatan kosong: Senarai jawatan & cara memohon

Institut Maritim Malaysia buka pelbagai jawatan kosong: Senarai jawatan & cara memohon

Institut Maritim Malaysia (MIMA) sebuah institut di bawah Kerajaan Persekutuan. Pada ketikan ini, MIMA sedang mencari calon yang berkuali untuk…