MAHB

200 kekosongan jawatan Malaysia Airports Holdings Berhad (MAHB): Daftar sekarang!

Berita baik kepada yang sedang mencari pekerjaan, Malaysia Airports Holdings Berhad (MAHB) kini sedang membuka pengambilan 200 kekosongan jawatan sebagai khidmat pelanggan bagi melancarkan lagi perjalanan operasinya.

Pengambilan ini adalah terbuka kepada warganegara Malaysia yang berminat dan berkelayakan. Berikut adalah maklumat jawatan, syarat-syarat kelayakan dan cara memohon bagi jawatan-jawatan yang ditawarkan:-

Maklumat Jawatan Kosong Malaysia Airports Holdings Berhad (MAHB)

  1. KHIDMAT PELANGGAN – PEGAWAI
    • Gaji: RM2,500 + elaun
  2. KHIDMAT PELANGGAN – PEMBANTU SOKONGAN DARAT
    • Gaji: RM1,900 + elaun
  3. KHIDMAT PELANGGAN – PEMBANTU MOBILITI
    • Gaji: RM1,900 + elaun

Syarat-Syarat Kelayakan

KHIDMAT PELANGGAN – PEGAWAI

  • Minimum Diploma sebaik-baiknya dalam bidang Hospitaliti/ Pengurusan Khidmat Pelanggan/Mass Comm atau bidang lain yang berkaitan

 

KHIDMAT PELANGGAN – PEMBANTU SOKONGAN DARAT

  • SPM/STPM atau Sijil/Sijil Kemahiran dengan Kepujian dalam Bahasa Melayu, lulus Bahasa Inggeris & Matematik;
  • SVM (1104 : Bahasa Melayu – Kepujian) & PNGK melebihi 2.00;
  • Warganegara Malaysia sahaja;
  • Memiliki lesen memandu (D).

 

KHIDMAT PELANGGAN – PEMBANTU MOBILITI

  • SPM/STPM atau Sijil/Sijil Kemahiran dengan Kepujian dalam Bahasa Melayu, lulus Bahasa Inggeris & Matematik;
  • SVM (1104 : Bahasa Melayu – Kepujian) & PNGK melebihi 2.00;
  • Warganegara Malaysia sahaja;
  • Memiliki lesen memandu (D).

Bidang Tugas

KHIDMAT PELANGGAN – PEGAWAI

  • Memberi bantuan dan maklumat mesra kepada penumpang, memberi salam kepada mereka di kunci lokasi;
  • Mengendalikan aduan dan pertanyaan secara profesional, memastikan pelanggan yang cemerlang perkhidmatan;
  • Memastikan semua peralatan di kaunter perkhidmatan beroperasi dan melaporkan sebarang isu;
  • Kumpul maklum balas penumpang dan bantu dengan item yang hilang dan ditemui;
  • Membantu menguruskan barisan dan mengambil bahagian dalam audit untuk mengekalkan kebersihan dan piawaian perkhidmatan.

 

KHIDMAT PELANGGAN – PEMBANTU SOKONGAN DARAT

  • Pengurusan Barisan dan Orang Ramai: Membantu dalam menguruskan barisan dan sokongan kawalan orang ramai untuk mengurangkan kesesakan;
  • Atendan Lif/Concierge: Bantu penumpang dengan operasi lif dan sediakan maklumat tentang mencari laluan dan kemudahan lapangan terbang;
  • Sokongan untuk Keperluan Khas: Bantu penumpang dengan keperluan khas di Butterfly Aktiviti kesan (BE);
  • Peruntukan Maklumat: Atasi pertanyaan penumpang tentang kemudahan lapangan terbang dan isu lain yang berkaitan;
  • Respons Kecemasan: Handle Return to Bay (RTB) dan Return to Choke (RTC) kes dan membantu dalam kecemasan mengikut keperluan.

 

KHIDMAT PELANGGAN – PEMBANTU MOBILITI

  • Pengendalian Kenderaan: Memandu kenderaan syarikat atau kereta mengikut jadual, memastikan ia bersih dan sedia untuk digunakan;
  • Pengurusan Penyelenggaraan: Pastikan penyelenggaraan dan servis berkala kenderaan untuk memastikan mereka dalam keadaan terbaik;
  • Pengurusan Tahap Perkhidmatan: Mencapai dan mengurus perjanjian tahap perkhidmatan (SLA) dengan berkesan;
  • Bantuan Penumpang: Menyediakan maklumat tentang mencari laluan dan kemudahan lapangan terbang, dan membantu penumpang berkeperluan khas dalam aktiviti Butterfly Effect (BE);
  • Sokongan Insiden: Membantu dalam insiden yang melibatkan penumpang dan menyelenggara log penggunaan dan aktiviti kenderaan yang tepat.

Cara Memohon

Kepada yang berminat dan menepati syarat-syarat kelayakan yang ditetapkan, pendaftaran permohonna kekosongan jawatan boleh dibuat seperti mana yang dinyatakan di hebahan rasmi kekosongan jawatan.

SERTAI TELEGRAM: https://t.me/berikerja2021

Pendaftaran permohonan hendaklah dibuat secara atas talian (online) di pautan yang disediakan di hebahan rasmi. Pemohon juga perlu memastikan segala maklumat yang diberikan adalah benar, sahih dan tepat, serta hanya memohon jawatan yang selaras dengan ketetapan syarat-syarat kelayakan setiap jawatan.

Pemohon kemudiannya boleh menghadiri temuduga terbuka yang bakal diadakan seperti maklumat berikut:

  • Tarikh: 05 Oktober 2024 (Sabtu)
  • Masa: 8.30am – 12.00pm
  • Tempat: MAHB Corporate Office, Sepang, Selangor
  • Kod Pakaian: Formal
    • Perempuan – Solekan
    • Gaya Rambut Kemas dan Kuku Bersih
  • Dokumen-dokumen yang perlu dibawa:
    • Resume/CV yang dikemas kini;
    • Asal dan Salinan Transkrip Akademik & Sijil Lain);
    • Asal dan Salinan I/C;
    • Asal dan Salinan Lesen;
    • Gambar Pasport Terkini (2 keping)

 

Hebahan rasmi kekosongan jawatan dan permohonan jawatan-jawatan kosong ini boleh dirujuk – DI SINI.

ARTIKEL BERKAITAN

Bantuan RM300 Diberikan Secara Sekaligus (One-Off): Ini Cara Memohon Bantuan IKPP 2025

Bantuan RM300 Diberikan Secara Sekaligus (One-Off): Ini Cara Memohon Bantuan IKPP 2025

Bergelar suami isteri adalah detik indah yang dinantikan oleh ramai pasangan. Namun, selepas majlis tamat, bermulalah satu fasa kehidupan yang…
RM600 Setiap Bulan Untuk Mereka Berumur 60 tahun dan ke atas: Cara Memohon Bantuan BWE 2025

RM600 Setiap Bulan Untuk Mereka Berumur 60 tahun dan ke atas: Cara Memohon Bantuan BWE 2025

Warga emas merupakan sebahagian penting daripada masyarakat kita. Mereka bukan sahaja menyumbang tenaga dan pengalaman yang tidak ternilai dalam membangunkan…
RM500 - RM1,000 Dibayar Setahun Sekali: Permohonan Bantuan Sara Diri 2025 Telah Dibuka

RM500 - RM1,000 Dibayar Setahun Sekali: Permohonan Bantuan Sara Diri 2025 Telah Dibuka

Melangkah ke alam pengajian tinggi merupakan satu fasa penting dalam kehidupan seorang pelajar. Ia bukan sahaja menandakan permulaan kepada pengembaraan…