Seperti mana yang semua telah sedia maklum, pembayaran Bantuan Kehilangan Pendapatan (BKP) telah pun mula dibayar kepada yang layak pada 26 Oktober 2021.
BKP pada asasnya adalah sebuah bantuan tunai sebanyak RM500 yang disediakan oleh pihak kerajaan secara ‘one-off’ dan disalurkan kepada pekerja yang kehilangan pendapatan tanpa had umur.
BKP juga tidak melibatkan sebarang permohonan kerana kategori penerima yang layak telah ditetapkan berdasarkan data Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dan Pertubuhan Keselamatan Sosial (PERKESO).
Berikut adalah kriteria kelulusan BKP:
- Mempunyai caruman KWSP / PERKESO sekurang-kurangnya 6 bulan pada tahun 2020;
- Tiada caruman sekurang-kurangnya selama 3 bulan berturut-turut sehingga 30 Jun 2021 (Caruman April, Mei, Jun 2021).
Cara Pembayaran BKP
Pembayaran BKP yang bermula pada 26 Oktober 2021 akan dilaksanakan secara berperingkat dan pemakluman pembayaran BKP juga akan disampaikan melalui khidmat pesanan ringkas (SMS) berdasarkan nombor telefon bimbit yang telah didaftarkan.
Kaedah pembayaran BKP juga akan dibuat dengan dua cara iaitu:
- Pengkreditan ke akaun bank: Pembayaran berdasarkan maklumat akaun bank yang dilaporkan pada BPR / BKC / GKP sekiranya penerima turut menerima bantuan berkenaan atau berdasarkan Akaun Bank BSN yang berstatus aktif.
- Tunai di kaunter Bank Simpanan Nasional (BSN): Tidak melaporkan maklumat akaun bank semasa permohonan BPR / BKC / GKP atau Tidak mempunyai akaun bank BSN yang berstatus aktif.
Oleh itu, penerima boleh membuat semakan status kelulusan dan cara pembayaran BKP masing-masing secara atas talian (online) di portal rasmi BKP – DI SINI.
Pengguna hanya perlu mengisi No Kad Pengenalan di ruang yang disediakan ketika membuat semakan.
Info terperinci dan lengkap mengenai BKP juga boleh dirujuk – DI SINI (PDF).