Dalam usaha membantu mereka yang memerlukan, pelbagai jenis bantuan telah diperkenalkan oleh pihak Kerajaan sama ada di peringkat Persekutuan atau Negeri.
Antara yang kita semua perlu tahu adalah apabila Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) telah melancarkan platform i-Lindung di bawah Pelan Perlindungan Ahli (PPA).
i-Lindung ini pada asasnya merupakan sebuah platform layan diri di dalam i-Akaun (Ahli) yang digunakan untuk tujuan pembelian produk perlindungan di bawah Pelan Perlindungan Ahli (PPA).
Melaluinya, ahli dibenarkan membeli produk insurans / takaful daripada Syarikat Insurans & Takaful (SIT) yang diluluskan oleh KWSP.
Syarat-syarat Kelayakan
- Warganegara Malaysia;
- Pengguna i-Akaun (Ahli);
- Mempunyai baki simpanan di Akaun KWSP.
SERTAI TELEGRAM: https://t.me/berikerja2021
Cara Memohon i-Lindung
Jenis perlindungan di bawah platform ini merangkumi perlindungan hayat dan perlindungan penyakit kritikal.
Tatacara membuat pembelian melalui i-Lindung boleh dibuat dengan tatacara berikut:
- Log masuk ke i-Akaun (Ahli);
- Klik pada tab i-Lindung;
- Pilih produk yang ditawarkan oleh SIT;
- Lengkapkan maklumat di portal SIT;
- Kebenaran untuk potongan dari Akaun KWSP;
- Penerimaan penyata maklumat dari SIT.
Perlindungan yang dibeli akan bermula pada hari polisi/sijil yang telah dikeluarkan oleh SIT. Polisi/sijil itu akan dihantar melalui e-mel oleh SIT dan juga boleh didapati dalam Pelan Perlindungan Saya di bawah i-Lindung.
Setelah permohonan diluluskan, pembayaran kepada SIT tidak akan dilakukan serta-merta dan mungkin mengambil masa beberapa hari.
Akan tetapi, status polisi/sijil akan kekal aktif kecuali jika pembayaran ditolak.
Maklumat lengkap berkenaan i-Lindung boleh dirujuk di Portal Rasmi KWSP – DI SINI.